Ayağınıza dikkat edin, kayak keyfiniz bozulmasın…

Ayağınıza dikkat edin, kayak keyfiniz bozulmasın…
Bilim & Sağlık

Ayağınıza dikkat edin, kayak keyfiniz bozulmasın…

SAĞLIK

Büyükşehirler kar altında. Sokakta yürümek bile cesaret gerektiriyor. Diğer yandan, kayak yapmak için bunu fırsat gören profesyonel ve amatör sporcular da var. Kayak, tehlikeli sporlardan biri olarak kabul ediliyor; yaralanmalar da en çok ayak bölgesinde yaşanıyor.

Ayak ve Ayak Bileği Cerrahi Uzmanı Op. Dr. Selim Muğrabi, kış yaralanmalarına karşı alınacak önlemleri ve hangi ayak sorunu olan kişilerin kış sporlarından uzak durması gerektiğini bizlerle paylaştı.

Kış tatillerinde ve kar yağışında en çok diz bölgelerinde sorun yaşandığını söyleyen Muğrabi, “Ön çapraz bağ yaralanmaları ve menüsküs yırtığı en sık görülen yaralanmalardır” diyor.

KAYAK YAPARKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER

· Kayak sporu diz üstü adalesini oldukça zorlayan bir spor olduğu için özellikle kıkırdak problemi olan kişilerin kayak sporuna başlamadan önce muhakkak diz üstü germe egzersiz programına başlamaları ve kayaktan bir hafta önce bu egzersizleri günde iki defa yapmaları gerekir.

· Kayak ayakkabılarının çok sıkı olması nedeniyle ayak parmaklarında şekilsel sorunu olan kişilerde, kayak sonrasında ayakta kızarıklık, nasırlarda belirginleşme ya da kemik sorunu olan bölgede hareket kısıtlılığı gibi sorunlar oluşabilir. Bu sebeple bu hastaların kayak öncesinde muayeneye giderek ayak yapılarına uygun, kişiye özel tabanlık yaptırıp kayak ayakkabılarının içinde kullanmaları, özel bölgesel yumuşatıcı padler ile bu bölgelerin korunmasını sağlamaları en önemli kurucuyu tedavi yöntemleridir.

· Çocuklarda kayağa başlama yaşı dörttür. Bu yaştan önce çocuklarda üç boyutlu algılama tam olarak gelişmediği için kayakta hız ayarı ve denge sorunları oluşup, sakatlanma oranı daha yüksektir.

· Ayağında başparmak çıkıntısı, ayak parmaklarında nasır olan kişilerin bu sporları yaparken kullanılan özel ayakkabılardan dolayı sorunları artacağından bu sporlardan önce muhakkak doktor muayenesinden geçmeleri gerekir.

· Kayak yapılırken en önemli koruyucu faktörlerden biri, kullanılacak ekipmanın doğru seçilmesidir. Kayak botlarının doğru numarada seçilmesi ve ayağın ayakkabı içinde doğru kilitlenmesi travma oluşması durumunda ayak ve ayak bileği yaralanmasını engeller. Baton uzunluğunun doğru seçimi, denge sağlanmasında önemli bir etkendir.

· Kayak öncesinde özellikle dikkat edilmesi gereken egzersizler diz üstü kasını güçlendirme yönünde olacaktır. Kayak en fazla dizüstü kasını yorduğu için gerek kayak esnasında ön çapraz bağ ve menüsküs yaralanmalarının oluşmasına, gerekse yaşa bağlı gelişmiş olan kıkırdak sorunlarının tetiklenmesine yol açar. Bu sebeple kayak yapılacak dönemin bir hafta öncesinde egzersizlere başlanması uygun olacaktır.

Bunun dışında özellikle kilo problemi olan kişilerin kayak öncesinde diz ve bel egzersizlerine önem vermesi gerekecektir.

Yaralanmanın ilk anında ilk müdahale ne olmalı?

Bunun bir formülü var ve herkesin aklının bir yerine bu formülü koyması gerekir. Hangi şartta olursa olsun eğer burkulma yaşandıysa, DBKY formülü! Dinlen, Buz koy, Koltuk değneğiyle destekle, Yukarda tut! Bu, kanamayı engelleyecektir. Kanama engellenirse, burkulmayı yaşayan kişi bir hafta sonra işinin başına dönebilir. Şiştiği zaman doku genişliyor demektir, bu kötü haber! Üç - dört ayda ancak geriler. Bu ön formülün hedefi şişliği engellemektir.