İstanbul’un simge yapılarından tarihî Haydarpaşa Garı, artık yalnızca trenlerin kalkış noktası değil, aynı zamanda kültür ve sanatın da yeni durağı olacak. Kültür ve Turizm Bakanlığından yapılan açıklamaya göre, Haydarpaşa’da başlatılan dönüşüm projesiyle tarihî gar, performans sanatlarından arkeolojiye, pek çok alanda Anadolu Yakası’nın önemli kültür sanat merkezi haline gelecek.


Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy

Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, 12 yılı aşkın süredir tek tren seferi yapılamayan tarihî Haydarpaşa Garı’nda çalışmaları yerinde inceledikten sonra sosyal medya hesaplarından şu paylaşımda bulundu: “Tarihî Haydarpaşa Garı, tren taşımacılığı sürerken kültürün ve sanatın da merkezi olacak. Anadolu Yakası’nı çok yakında yeni bir kültür ve sanat merkezine kavuşturacağız. Projemiz hızla devam ediyor. Tarihî Haydarpaşa Garı’nda, gar hizmetleri sürerken bir yandan da performans sanatları merkezi, kütüphane, tematik müze, sergi salonları ve atölyeler İstanbul’umuza kazandırılmış olacak. Anadolu Yakası’nın ilk arkeoloji müzesine de yine Haydarpaşa’da hayat vereceğiz…”

Anadolu Yakası’nın ilk arkeoloji müzesi
Tarihî Haydarpaşa Garı istasyon bölgesinde ve çevresinde Marmaray çalışmaları sırasında tarihî kalıntılara rastlanması üzerine Kültür ve Turizm Bakanlığı adına İstanbul Arkeoloji Müzeleri tarafından Mayıs 2018’de başlatılan Körler Şehri kazısında sona gelindi. M.Ö 5. yüzyıldan başlayarak tarihe ışık tutan liman kazılarından çıkan eserler, Haydarpaşa’da yapılacak Arkeoloji Müzesi’nde sergilenecek. Haydarpaşa arkeopark olarak düzenlenerek, tarih severleri binlerce yıllık kalıntılarla buluşturacak. Kadıköy’ün tarihine ışık tutan Haydarpaşa Garı kazılarında Helenistik döneme ait bir mezar, yeni bir çoklu mezar, bir döküm atölyesi ile peron alanı dışında Osmanlı dönemine ait bir çeşme, Bizans dönemine ait bir ayazma, 2. Dünya Savaşı zamanında kurulan bir askeri sığınak bulunmuştu.

Haydarpaşa’nın tarihi
Kadıköy rıhtımında bulunan Haydarpaşa Garı’nın yapımına, devrin Osmanlı Padişahı 2. Abdülhamit’in emriyle 30 Mayıs 1906’da başlandı. Alman mimarlar Otto Ritter ve Helmuth Cuno tarafından kum zemin üzerine ahşap kazıklarla inşa edilen gar, 117 yıllık tarihi boyunca birçok talihsiz olaya da maruz kaldı.

İstanbul-Bağdat / Hicaz Demir Yolu’nun başlangıç noktası ve Türkiye için önemli bir kültürel miras olan gar, Millî Mücadele ve 1. Dünya Savaşı döneminde cephanelik olarak kullanıldı. Bu nedenle 6 Eylül 1917’de sabotaja uğradı, cephanelik patlatıldı, gar büyük hasar gördü.

Haydarpaşa Garı, Cumhuriyet’in ilanının 10. yılında ilk haline uygun tekrar inşa edildi. 1976’da kapsamlı bir restorasyona alınan garın bazı bölümleri, 1979’da yakıt yüklü bir tanker kazasında hasar gördü.

Haydarpaşa Garı’nın 2010’da çıkan yangında çatısının orta ve kuzey kısımları yandı. 2016’da başlatılan restorasyon çalışmaları kapsamında büyük hasar gören çatı katı ve bekleme salonu aslına uygun şekilde tamamlandı.

Kaynak: trthaber.com / haberton.com