Çılgın bir tiyatro: Davai

Çılgın bir tiyatro: Davai
Tiyatro

Çılgın bir tiyatro: Davai


Arş. Gör. Yusuf Tolga Ünker*

İsrailli bir grup tiyatro sanatçısının kurduğu Davai Tiyatrosu, seyircileri şaşırmaya, düşünmeye ve eğlenmeye davet ediyor...

Davai Tiyatrosu’nun üyesi Vitaly Azarin ile keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik.

“Davai” kelimesinin anlamı nedir? Bir kısaltma mıdır?
“Davai”, Rusça’da “hadi yapalım” anlamına gelir. Bir kısaltma değildir, bir hareket felsefesidir.



Davai’da kaç kişisiniz?
Kurucu olarak üç kişiyiz. Her birimizin tekli gösterileri var, iki kişilik de var, ayrıca en ünlü parçamız “Yapılış Aşamasında” üçümüzün yer aldığı eserimiz. Bunun dışında başka tiyatro ve sanatçılarla ortak olarak yaptığımız gösterilerimiz de oldu. Bu gösteriler 10 kişiye kadar çıkan kadrolardan oluşuyordu.

Davai’daki hepiniz tiyatro sanatçısı mısınız?
Bizler: Vitaly Azarin, Fyodor Makarov ve Losha Gavrielov; hepimiz tiyatro sanatçısıyız, ancak sadece tiyatrocu değiliz. Tiyatro teamüllerini ve tiyatro dilini kullanıyoruz, sahne performansı yapıyoruz ama başka unsurlar da kullandığımız oluyor. Başta sirk, sinema veya sokak tiyatrosu gibi farklı disiplinlerden ortaya çıkan farklı becerilerimizi oyunculuk ve yönetmenliğe katıyoruz. Çoğunlukla oyunlarımıza palyaçoluk ve bazen de canlı müzik katıyoruz.

Üniversite tiyatro bölümlerinden bu konuda özel bir eğitim aldınız mı?
Hayır, ancak bunun yerine koyabileceğimiz deneyimlerimiz şu şekilde: Fyodor Makarov, Kudüs’te Görsel Tiyatro Okulu’nda okudu ve daha sonra 15 yıl boyunca ünlü Slava’s Snow Show’da çalıştı - tiyatro palyaçoları için harika bir okul. Performans sanatının bu alanı, Rus Palyaço Okulu olarak bilinir. Fyodor aynı zamanda övülen bir İbranice edebiyat çevirmeni. 
Losha Gavrielov, Tel Aviv’deki SOFI Moskovitch Tiyatro Okulu’ndan mezun oldu ve henüz okuldayken İsrail’deki tiyatro eleştirmenleri tarafından öne çıkan iki oyun yönetmişti. Daha sonra, son 8 yıldır İsrail’de çok başarılı, çocuklar için bir palyaço gösterisi olan kendi solo oyunu Achoo’yu yarattı. (Bu oyun Türkiye’de de oynandı.)
Ben, Vitaly Azarin, Karşılaştırmalı Felsefe okuduğum Tel Aviv Üniversitesi Fransız Edebiyatı ve Doğu Oryantal Çalışmaları bölümünden mezun oldum. Sonrasında 6 yıl boyunca kendimi tamamen Avrupa ve Güney Amerika’da Sokak Gösterilerine ve sirklere adadım. Daha sonra Tel Aviv Üniversitesi’nde bir yıl Sinematografi bölümünü tamamladım. 2013 yılında, 2018 yılına kadar Fransa’da Palyaço sanatını öğreten Quebec’li Cirque du Soleil’in ilk palyaçosu Michel Dallair’in öğrencisi oldum.
Toplamda 10 dil konuşuyoruz ama bunları hiç sahnede kullanmıyoruz. Oyunlarımızın çoğu sözel değil. Buna multidisipliner sanatçılar dendiğini duydum.



Ne zaman bir araya geldiniz ve insanlar Davai’ı nasıl tanımlıyor?
2015 yılında bir araya geldik.
İnsanlar Davai’ın, başka gruplardan farklı olarak, “çılgın bir tiyatro” olduğunu söylüyorlar.

Oyunlarınız önceden mi yazılıyor, yoksa doğaçlama olarak mı oynuyorsunuz?
Her ikisi de. Hiçbir zaman yazılı bir senaryomuz olmuyor. Doğaçlama fikirlerimizi harekete dönüştürüyor, sonra onları karşılıklı yöneterek düzenliyoruz.

Bir oyununuzun yaklaşık olarak süresi nedir?
Yaklaşık süre 20-90 dakika arası.

Grubunuzun bir lideri var mı? Yoksa her oyuncu bir karar verici mi?
Üç sanatçı - Üç yapımcı. Her birimiz sahnede kendi inançlarımızı savunuyor, sonra en güçlü yeteneklerimizi ortaya koyarak ortak yaratımı düzene sokuyoruz.

Bugüne kadar kaç oyun sergilediniz? Bunları Türkiye’de de sergilediniz mi?
Davai şu ana kadar 12 farklı gösteri yarattı. Davai’dan ayrı olarak her birimiz başka gösterimler ve eserler yarattık ve başka prodüksiyonlarda da yer aldık.
“Yapılış Aşamasında” şu ana kadar 120’den fazla kez dünyanın dört bir yanında oynandı.
İzmir Uluslararası Kukla Festivali’nde oynanan iki farklı gösterimiz oldu.

İbranice dışında oyunlarınızı İngilizce de oynuyor musunuz?
Davai daha çok görsel tiyatro ve komedi ile ilgilidir. Seyirciyle olan iletişimimizi sağlamak için yazıdan yararlanmaktan kaçınıyoruz. Bu nedenle, gösterilerimiz büyük ölçüde herhangi bir izleyici tarafından erişilebilir. Kültürel referans veya eğlence için bazı anahtar kelimeleri kullanabiliriz, ancak gösteri asla bir bütün olarak buna bağlı değildir. “Under Construction” Hindistan’da, ABD veya İspanya’dakinden biraz farklı oynandı ve yine de bu, tamamen aynı gösteri.
Davai Tiyatrosu’na olan ilginiz için teşekkür ederiz!

* Arş. Gör. Yusuf Tolga Ünker: Maltepe Üniversitesi GSF / Grafik Tasarımı Bölümü